Мобільність та керованість руху автомобіля бездоріжжям: формування нормативної бази

Автор(и)

  • Т. Крайник Львівський національний університет природокористування
  • С. Ковалишин Львівський національний університет природокористування

DOI:

https://doi.org/10.31734/agroengineering2024.28.080

Ключові слова:

автомобілі, бездоріжжя, кінематика підвіски та кермового приводу, мобільність, керованість, нормативні вимоги

Анотація

Проаналізовано методики та нормативні бази передових країн щодо вимог та оцінки мобільності – максимальних швидкостей руху та керованості – стійкості руху автомобілів бездоріжжям і ґрунтовими дорогами, насамперед щодо військової автотехніки (ВАТ), автомобілі для аграрної та лісогосподарської сфер. Зазначено, що це здебільшого відповідні модифікації (самоскиди, лісовози тощо) повнопривідної ВАТ другої лінії – забезпечення переднього краю. Окремою вимогою в цій сфері є дотримання агроекологічних вимог щодо допустимих тисків у контакті шин з грунтоematics of the steering drive under the condition of maximum alignм з умов агроекології. Перепади висот нерівностей бездоріжжя формують особливі вимоги щодо кінематик підвіски і кермового приводу та, відповідно, щодо керованості та стійкості руху автомобілів. Збільшені амплітуди ходів підвіски для бездоріжжя зумовлюють і формування відповідної кінематики кермового приводу з умови максимального суміщення. Швидкісні режими руху лімітуються допустимим віброколивними навантаженнями на водія, що суттєво відрізняються від умов руху автодорогами з твердим покриттям.

Опрацьовано методику експериментальної оцінки мобільності руху автомобілів бездоріжжям та пропозиції щодо формування відповідної вітчизняної нормативної бази (з урахуванням Правил ЄЕК ООН щодо сертифікації конструкцій для допуску до експлуатації й на автодорогах з твердим покриттям).

Посилання

Belgian block road sample of Daimler durability test track. URL: http://maps.google.com/maps?&q=48.7860,9.

BS 6841 Guide to measurement and evalution of human exposure to wheel body mechanical vibration and supeated shok (1978). The British Standardinstitution. Londоn, 18.

Burian, M.W. (2020). Plavnist ruchu autobusiv u vzaiemozwiazku z kharakterystykamy pidvisky ta sydin. Dys. Kand. Techn. Nauk, NU “Lwiwska politekhnika. Lviv, 151.

DEF STAN 23-6. (2000). Guide to the Common Technical Requirements for Military Logistic Vehicles and Towed Equipment. Ed., 3. 68.

DSN 3.3.6.029 – 99. (2000). Derzavni sanitarni normy vyrobnychoi zahalnoi ta lokalnoi vibratsii. Kyiv: MOZ Ukrainy, 39.

DSTU – 3310-96. (1996). Zasoby transportni dorozhni. Stiikist. Metody vyznachennia osnovnykh parametriv vyprobuvanniam. Kyiv: Derzhstandart, 10.

DSTU – ISO 3888-1:2014. (2014). Avtomobili lehkovi pasazhyrski. Vyprobuvalnyi shliakh dlia rvuchkoho zminennia smuhy rukhu. Chastyna 1. Podviina zmina smuhy rukhu. Kyiv: Derzhspozhyvstandart, 16.

DSTU 4428:2005. (2005). Tekhnika silskohospodarska mobilna. Metody vyznachennia dii khodovykh system na hrunt. Kyiv: Derzhspozyvstandart, 10.

DSTU 4521:2006. (2006). Tekhnika silskohospodarska mobilna. Normy dii khodovyck system na hrunt. Kyiv: Derzhspozhyvstandart, 8.

DSTU 4977:2008. (2008). Tekhnika silskohospodarska mobilna. Metody vyznachennia maksymalnoho napruzhennia v hrunti pid diieiu khodovykh system. Kyiv: Derzhspozhyvstandart, 10.

DSTU 5096:2008. (2008). Yakist hruntu. Vyznachennia tverdosti hruntu tverdomirom Reiakina. Kyiv: Derzhspozhyvstandart, 8.

DSTU ISO 2631 -1:2004. (2004). Vibratsiia ta udar mekhanichnyi. Otsinka vplyvu zahalnoi vibratsii na liudynu. Kyiv: Derzhstandart Ukrainy, 36.

Els, P.S. (2006). The ride comfort vs. handling compromise for off-road vehicles. Diss. Dr.-Phil. Mech. Eng., University of Pretoria, 255.

Gimmler, H., Ammon, D., Rauh, J. (2005). Road Profiles: Mobile Measurement, Data Processing for Efficient Simulation and Assessment of Road Properties, VDI-Report No 1912, Düsseldorf(Germany), pp. 335–352.

GOST R 52302 – 2004. (2005). Avtotransportnyje sredstva. Upravliaemost i ustoychivost. Tekhnicheskie trebovania. Metody i ispytania. Moskwa, IPK Izd. Standarow, 31.

GOST RW 52048-2003. (2003). Avtomobili mnohotselevoho naznachenia. Parametry prokhodimosti i metody ich opredelenia. Moskwa, 11.

GOST W SSSR 26442-85. (1983). Avtomobili mnohotselevoho naznachenia. Parametry prokhodimosti i metody ich opredelenia. Moskwa, 9.

Hrubel, M. H., Krainyk, L. V. (2023). Prokhidnist viiskovykh avtomobiliv: monohrafia. Kyiv: Profesional, 182.

ISO 22476-1:2012. Geotechnical investignation and testing. Field testing. Part 1: Electrical cone and piezocone penetration test.

Ivanyshyn, V. V., Rud, A. V., Moshenko, I. O. (2017). Vyznachennia pereushchinlnennia hruntu u hospodarsvakh zakhidnoi chastyny lisostepu Ukrainy. Podisky visnyk: silske hospodarstvo, tekhnika, ekonomika. Vyp. 27, Podilsky DATU, 146-158.

Kaidalov, R. O., Bashtovoi, V. M., Larin, O. O., Vodka, O. O., Barkalov, V. H. (2016). Matematychne modeliuvannia kolyvan spetsializovanoho transportnoho zasobu z dvorivnevoiu systemoiu pidresoruvannia pry pereizdi odynychnoi dorozhnoi nerivnosti / Systemy ozbroiennia i viiskovoi tekhniky, 3 (47), 14-21.

Krainyk, L. V., Burian, M. H., Lanets, O. W., Kochan, V. F. (2022). Plavnist rukhu yak osnova komfortnosti avtomobiliv: formuvannia normatyvnoi bazy “vehicle road comfort”. Avtoshliakhovyk Ukrainy, 3, 2–8.

Krainyk, T. (2016). Onovlennia normatyvnoi bazy otsinky stiikosti ta kerovanosti rukhu avtomobiliv. Druha vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia “Avtobusobuduvannia ta pasazhyrski perevezennia v Ukraini”: tezy dopovidei. Lviv: Vyd. Lvivskoi politekhniky, 61.

Lanets, O., Sapuzhak, A., Kraynyk, T., Kovalyshyn, S. (2024). Development of structures and basis of structural synthrsis of independent suspensions of off-road vehicles. TEKA, 24, 1. Rzeszow-Lviv.

Manziak, M., Khoma, V., Hrubel, M., Krainyk, L., Salo, Ya. (2023). Otsinka efektyvnosti pidvisky povnopryvidnoho avtomobilia dlia bezdorizhzhia. Visnyk LNUP. Seria „Ahroinzhenerni doslidzhennia“, 27, 96-100.

Mekhanichnyi vplyv – Arduino.ua / https://arduino.ua / cat147 – mechanicheskie-vozdejstvija

Next-Generation NATO Reference Mobility Model (NG-NRMM) Development. STO-TR-AVT-248. NATO Science and Technology Organisation. Web site. URL: http://surl.li/hmflm.

Rebrov, O. Yu. (2018). Rozpodil dopustymoho tysku na hrunt khodovych system kolisnykh traktoriv za terytoriieiu Ukrainy. Visnyk NTU “KhPI”. Seriia “Matematychne modeliuvannia v tekhnitsi ta tekhnolohiiakh”, 27, 110-116.

Richter, R., Hoffmann, B. (1981). Probleme des Einsatzes von Fahrzeugen auf landwirtschaftlich genutzten Boden. Agrartechnik, 31 (9), 419-421.

Standard for Ground Vehicle Mobility. (2005). US Army Corps of Eng. ERDC/GSL TR-05-2. 116.

Wielenberg, A. (2014). Entwurf mechatronischer Fahrzeugfederungen am Beispiel eines gelaendegaengigen Nutzfahrzeugs. Diss. Dr.-Ing., Univers. Padeborn. BRD, 172.

Wong, Y. J. (2010). Terramechanics and off road vehicle engineering. Secоnd Ed. / Butterworth. London,

Downloads

Опубліковано

23.02.2025

Як цитувати

Крайник , Т., & Ковалишин , С. (2025). Мобільність та керованість руху автомобіля бездоріжжям: формування нормативної бази. Вісник Львівського національного університету природокористування. Серія Агроінженерні дослідження, (28), 80–85. https://doi.org/10.31734/agroengineering2024.28.080

Номер

Розділ

Технологічні процеси та ефективне машиновикористання в агроінженерії