ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ РЕКЛАМНИХ КОМУНІКАЦІЙ НА СПОЖИВАЧА
Ключові слова:
реклама, рекламні комунікації, споживач, інструменти, бренд, рівні сприйняття інформаціїАнотація
Досліджено особливості впливу рекламних комунікацій на поведінку споживачів у сучасному маркетинговому середовищі. Розкрито сутність реклами як складової інтегрованих маркетингових комунікацій. Розглянуто рекламу з позиції комунікаційного та соціокультурного підходів, що дозволило поєднати різні аспекти впливу рекламних комунікацій та розкрити їх багатогранну природу, охарактеризовано їхню роль у формуванні споживчих переваг.
Показано, що в межах концепції маркетингу-мікс (4Р) рекламні комунікації виконують провідну функцію просування, інформуючи споживачів про характеристики продукту, його ціну та місце продажу. Акцентовано на тому, що реклама – каталізатор споживчого інтересу, що сприяє формуванню лояльності до бренду та зміцненню його конкурентних позицій.
Виокремлено три рівні сприйняття рекламної інформації: когнітивний, афективний та поведінковий, кожен з яких по-різному впливає на процес прийняття рішень щодо залученості споживача. Зосереджено увагу на рівнях емоційного та поведінкового впливу, оскільки вони визначають не лише ставлення до бренду, а й реальні дії споживачів у вигляді купівлі, участі у програмах лояльності чи поширенні позитивних відгуків. Зауважено, що врахування рівнів сприйняття важливі для компаній, адже саме вони формують основу сталих та стратегічних відносин із цільовою аудиторією. Це дозволяє брендам не лише досягати короткострокових результатів, а й вибудовувати довготривалу довіру та прихильність споживачів. Наголошено, що поєднання раціональних та емоційних чинників у рекламних комунікаціях посилює ефективність маркетингових стратегій та сприяє формуванню довгострокових відносин зі споживачами. Наведено приклади застосування рекламних інструментів провідними українськими компаніями, що доводять практичну значущість досліджуваної проблематики. Обґрунтовано, що комплексне використання різних підходів до комунікації дає змогу підвищити лояльність та стимулювати повторні покупки, забезпечуючи сталий розвиток бізнесу. Практична цінність дослідження полягає у систематизації підходів до оцінювання ефективності рекламних комунікацій.
Посилання
Areshenkova-Levchenko O. Yu. Advertising as a form of mass communication. Journalism and Advertising: Vectors of Interaction: proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Kyiv, March 19, 2019. Kyiv: KNTEU, 2019, P. 47–50.
Balabanova L. V., Kholod V. V., Balabanova I. V. Enterprise marketing: a textbook. Kyiv: Center for educational literature, 2012. 612 p.
Belch G. E., Belch M. A. Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective. 12th ed. New York: McGraw-Hill, 2020. 816 p.
Harkavenko S. S. Marketing: textbook. Kyiv: Libra, 2008. 720 p.
Kinas I. The influence of brand management on enhancing consumer loyalty. Transformation of the Model of Socio-Economic Development in the Context of Ukraine’s Recovery and Integration with the EU: proceedings of the 3rd International Scientific and Practical Conference. Lutsk, May 15, 2023. Lutsk: Vezha-Druk, 2023. P. 81–85.
Kosar N. S. Marketing: textbook. Lviv: “Magnolia 2006”, 2017. 336 p.
Kotler Ph., Armstrong G. Principles of marketing. Dialectics, 2020. 880 p.
Kotler Ph., Keller K. L. Marketing Management. 15th ed. Pearson Education, 2016. 800 p.
Official website of Monobank. URL: https://monobank.ua (Accessed January 28, 2025).
Official website of Rozetka. URL: https://rozetka.com.ua (Accessed January 28, 2025).
Official website of Silpo. URL: https://silpo.ua (Accessed January 28, 2025).
Pererva K. A., Bezus R. M., Kriuchko L. S. Marketing management in SMM. Investments: Practice and Experience, 2021. No 21. P. 66–71. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.21.66 (Accessed January 28, 2025).
Prymak T. O. Marketing communications: textbook. Kyiv: KNEU, 2008. 408 p.
Semenenko O. Advertising as a form of mass communication. Bulletin of Odesa National University. 2023. Philology, 28 (1 (27), P. 72–81. https://doi.org/10.18524/2307-8332.2023.1(27).297882 (Accessed July 28, 2025).
The first contactless loyalty program in Ukraine with Monobank launched by VARUS. URL: https://retailers.ua (Accessed January 28, 2025).
Yanenko Ya. V. Modern advertising communications as a factor: monograph. Sumy: SumDU, 2018. 300 p.
Zavadska O. V. Advertising in marketing communications: monograph. Kyiv: Center for educational literature, 2015. 240 p.
